Level A2 Business English
Lesson 27
Expressing Regret
残念な気持ちを伝える

1
PHRASE OF THE DAY
今日のフレーズ

I’m sorry but I don’t think I can do it by Friday.
申し訳ありませんが、金曜日までにそれはできないと思います。

2
SITUATION
状況

Mr. Ono asks Ms. Chen to make a cost estimate by Friday.
小野さんはチェンさんに金曜までに費用見積書を作るよう頼みます。

3
DIALOGUE
ダイアログ

Directions: First repeat after your tutor and then practice each role.
課題: 先生の後に続いてくり返した後、それぞれの役を練習してみましょう。

Mr. Ono
Ms. Chen, could you make this cost estimate by Friday?
Ms. Chen
I’m sorry but I don’t think I can do it by Friday. I have to submit the report on market research on Friday, but it’s much harder and is taking longer than I thought.
Mr. Ono
I see. I’ll ask someone else, then. Good luck with your report.
Ms. Chen
Thank you.
小野:
チェンさん、この費用見積書を金曜までに作っていただけませんか。

チェン:
申し訳ありませんが、金曜までにそれはできないと思います。金曜日に市場調査の報告書を提出しなければならないんですが、予想以上に大変で時間もかかるんです。

小野:
そうですか。じゃあ誰か別の人に頼んでみます。レポート頑張ってくださいね。

チェン:
ありがとうございます。

4
VOCABULARY
語い

Directions: First repeat after your tutor and then read aloud by yourself.
課題: 先生の後に続いてくり返した後、今度はひとりで発音してみましょう。

cost estimate
費用見積書
submit
~を提出する
good luck with ~
~の幸運を祈る ~を頑張ってください

5
LANGUAGE FOCUS
今日のポイント

I’m sorry but I don’t think I can do it by Friday.
申し訳ありませんが金曜までにそれはできないと思います。
Expressing Regret
残念な気持ちを伝える

Directions: First repeat after your tutor and then read aloud again by yourself.
課題: 先生の後に続いてくり返した後、今度はひとりで発音してみましょう。

I’M SORRY BUT…
I’m sorry but I can’t attend the meeting.
I’m sorry but Mr. Ono is now on another line.
We’re sorry but we don’t have them in stock.
申し訳ありませんが、会議には出席できません。

申し訳ございません、小野はただいま話し中でございます。《電話で》

申し訳ございませんが、そちらは現在在庫切れです。
SIMILAR EXPRESSIONS
I’m afraid she’s away from the office on vacation.

I regret to say that Mr. Simon left the company at the end of last month.
申し訳ございませんが、彼女は休暇をいただいております。

申し上げにくいのですが、サイモンさんは先月末で退社いたしました。

6
ACTIVITY
練習

Activity : Respond to your customer or your boss, using the expressions you’ve learned above.
練習: 上で習った表現を用いて、お客様または上司に返答をしてください。

1. Customer: I’d like to make a reservation for June 20th to Hong Kong.
Hint: fully booked up
2. Customer: Do you have this sweater in another color?
3. Customer: I’d like to speak to Ms. Asada. 《on the phone》
4. Your boss: Can you send this file to Mr. Suzuki as an attached file?
5. Your boss: Can you do some overtime this weekend?