Flight Attendant English Interview
Self-Introduction in detail
Lesson4:自己紹介・自己PR(詳細)

ca04

QUESTIONS

Directions: Answer the following questions. You don’t have to finish all the questions. Feel free to continue the conversation along the topic.
課題: 以下の質問をもとに講師と会話をしましょう。質問を全て終わらせることにこだわる必要はありません。
テーマに沿って自由に会話を続けてみてください。


Mainly for New Graduates


1. What do you do at the university / school?
2. Tell me about yourself and your background as a student.
3. What interests or passions do you have outside of your academic studies?
4. Do you have a part-time job?
5. What do you like to do on the weekend?

Common for New Graduates and Former Graduates


1. What do you do in your spare time?
2. What are your hobbies?
3. Do you play any sport?
4. What are your greatest strengths?
5. What is your biggest weakness?
6. Can you work well as part of a team?
7. Are you comfortable working in a team? Give an example of a successful team collaboration.
8. What qualifications and experiences do you have that make you a good fit for the role of a flight attendant?
9. Is there anything else you would like to add about yourself?

Mainly for Former Graduates


1. Do you have any previous experience in the service industry?
2. What customer service skills do you possess?
3. Tell me about your current / previous experience as a flight attendant / hotel staff / restaurant staff / shop staff, etc.
4. What duties and responsibilities do / did you have in your current / previous role as a flight attendant / hotel staff / restaurant staff / shop staff, etc.?
5. How did you handle challenging situations during your time as a flight attendant / hotel staff / restaurant staff / shop staff, etc.?
6. Can you provide an example of a time when you dealt with a difficult passenger or resolved a passenger complaint?
7. What aspects of cabin / hotel / restaurant / shop work do/did you find most rewarding?

The rest of this section is not used in the lesson.
Please use it as a support tool for lesson preparation.
以下はレッスンで使用しません。レッスン準備の補助として活用してください。

VOCABULARY

university/college
大学/カレッジ

vocational school/technical college
専門学校 ※主に米ではvocational school、英ではtechnical college

major/field of study
専攻/研究分野

volunteer activities
ボランティア活動

internship
インターンシップ

part-time job
アルバイト

private tutor
家庭教師

private school teacher
塾講師

waitstaff /server
ウェイトスタッフ(接客係)/サーバー
problem-solving skills
問題解決能力
barista
バリスタ(コーヒー店のスタッフ)
time management
時間管理
sales associate
販売員
adaptability
適応力
travel
旅行
initiative
主体性
outdoor activities
アウトドア活動
flight attendant 
客室乗務員
music
音楽
cabin crew
キャビンクルー
art
アート
in-flight service
機内サービス
reading
読書
passenger assistance
乗客へのサポート
photography
写真撮影
crew coordination
乗務員の連携
cooking
料理
receptionist
受付係
painting
絵画
hotel front desk clerk
ホテルフロントデスク係
gaming
ゲーム
concierge
コンシェルジュ
dancing
ダンス
customer service representative
顧客サービス担当者
tennis
テニス
customer satisfaction
顧客満足度
 
golf
ゴルフ
customer service
顧客サービス
swimming
水泳
teamwork
チームワーク
yoga
ヨガ
conflict resolution
紛争解決
 
leadership
リーダーシップ
 
attention to detail
細部への注意
hospitality
ホスピタリティ
   
professionalism
プロフェッショナリズム
communication skills
コミュニケーションスキル
service excellence
サービスの優れた品質
responsibility
責任

TRANSLATIONS


主に新卒向け


1. 大学/学校ではどのようなことをしていますか?
2. ご自身のこと、そして学生としての経歴を教えてください。
3. 学業以外ではどのようなことに興味や情熱を持っていますか?
4. アルバイトをしていますか?
5. 週末は何をするのが好きですか?

新卒・既卒共通


1. 余暇は何をしていますか?
2. 趣味は何ですか?
3. 何かスポーツをしますか?
4. あなたの最大の強みは何ですか?
5. あなたの最大の弱点は何ですか?
6. チームの一員としてうまく働けますか?
7. チームワークは得意ですか?チームでの共同作業が成功した例を挙げてください。
8. 客室乗務員の職務にふさわしいと思われる資格や経験を持っていますか?
9. 自分自身について補足して伝えたいことはありますか?

主に既卒向け


1. サービス業の経験はありますか?
2. どのような顧客サービスのスキルを持っていますか?
3. 客室乗務員/ホテルスタッフ/レストランスタッフ/ショップスタッフなどとしての、現在/これまでの経験について教えてください。
4. 客室乗務員/ホテルスタッフ/レストランスタッフ/ショップスタッフなどとして、現在/過去にどのような職務や責任を担っています/いましたか?
5. 客室乗務員/ホテルスタッフ/レストランスタッフ/ショップスタッフなどだった頃、困難な状況にどのように対処しましたか?
6. 難しい乗客の対応や、乗客からのクレームを解決した経験の例を教えてください。
7. (現職/前職の)機内/ホテル/レストラン/ショップの仕事のどのような点に最もやりがいを感じます/感じましたか?

HINTS

学生は明るくフレッシュな印象を大切に。しかし幼くならないように気を付けましょう。

社会人は落ち着いてマチュアな印象を大切に。
しかし爽やかさはなくさないようにしましょう。
外国人面接官との対話に苦手意識を持たず、フレンドリーな印象を与えられるように、実際には苦手であっても、決して萎縮した態度を出さないように努めましょう。

また、対話中の自分の表情も意識し、基本的には笑顔を絶やさず、かつ、真剣な話の時は引き締めた表情を見せるなどメリハリを忘れないようにしましょう。