Restaurant English Interview
Reasons for Applying
Lesson5:志望動機

restaurant05

QUESTIONS

Directions: Answer the following questions. You don’t have to finish all the questions. Feel free to continue the conversation along the topic.
課題: 以下の質問をもとに講師と会話をしましょう。質問を全て終わらせることにこだわる必要はありません。
テーマに沿って自由に会話を続けてみてください。

1. Why do you want to be a restaurant staff?
2. Why did you apply for this job?
3. What interests you about this job?
4. What customer service skills do you believe are most important for a restaurant staff to have?
5. What do you expect from this job?
6. Why are you interested in working at our restaurant?
7. Why are you interested in working specifically at our restaurant?
8. Why do you want to work for Restaurant Name?
9. Why do you want to be our wait staff(waiter/waitress)/chef/sommelier/manager?
10. Why do you want to work for our restaurant as a wait staff(waiter/waitress)/chef/sommelier/manager?
11. What interest you about our service?
12. What do you think sets apart excellent customer service from average service?
13. What do you know about us?

Mainly for Former Graduates


1. Why did you leave your previous job?
2. Can you explain the circumstances surrounding your departure from your previous job?
3. What attracts you to work in the restaurant industry?
4. How do you keep up-to-date with the latest information and skills that would benefit your clients/guests/passengers?
5. What are your long-term career goals?

The rest of this section is not used in the lesson.
Please use it as a support tool for lesson preparation.
以下はレッスンで使用しません。レッスン準備の補助として活用してください。

VOCABULARY

passion
情熱
service-oriented
サービス志向の
hospitality
おもてなし
delicious
美味しい
teamwork
チームワーク
exquisite
この上なく素晴らしい、優れた
team collaboration
チームによる共同作業
attentive
気配りのある
communication skills
コミュニケーションスキル
cozy
居心地の良い
interpersonal skills
対人スキル
authentic
本物の
multitasking
マルチタスキングの、一度に複数の仕事をこなす
shift
シフト(勤務時間)
reservation
予約
career change
キャリアチェンジ
menu recommendations
おすすめメニュー
redundancy
リストラ
specials
スペシャルメニュー
recurrent education
社会人の学び直し、リカレント教育
cleaning and sanitizing
掃除と衛生管理
health issues
健康問題
career growth
キャリアの成長
mismatch of company culture
企業文化の不一致
new challenges
新たなチャレンジ
gaining work experience
仕事の経験を得ること
work-life balance
仕事と生活のバランス
leadership development
リーダーシップの向上
relocation
転居
professional growth
専門的成長
personal reasons
個人的な理由

TRANSLATIONS

1. なぜレストランスタッフになりたいのですか?
2. なぜこの仕事に応募したのですか?
3. この仕事のどんなところに興味がありますか?
4. レストランスタッフにとって最も重要なカスタマーサービスのスキルは何だと思いますか?
5. この仕事に期待することは?
6. なぜうちのレストランで働こうと興味を持ったのですか?
7. なぜ当店で働きたいと思ったのですか?
8. なぜ<レストラン名>で働きたいのですか?
9. なぜ<ホテル名>で働きたいのですか?
10. なぜ接客係(ウェイター/ウェイトレス)/シェフ/ソムリエ/マネージャーとして私たちのレストランで働きたいと思っていますか?
11. 当店のサービスのどのようなところに興味がありますか?
12. 優れた顧客サービスと普通のサービスの違いは何だと思いますか?
13. 当店について知っていることは?

主に既卒向け


1. なぜ前職を退職したのですか?
2. 前職を辞めるきっかけや状況について説明してください。
3. レストラン業界で働く魅力は何ですか?
4. 顧客/ゲスト/乗客にとって有益となる最新情報やスキルを、どのようにして常に取り入れていますか?
5. 長期的なキャリア目標を教えてください。

HINTS

なぜ他でもなくそのレストランで働きたいのか、メディアやインターネットなどで知り得た情報だけでなく、可能な限り実際に顧客として来店して、自分の目で見て食して感じたことをエピソードとして伝えられるようにしましょう。

また、もし何らかの問題点を感じた際も、あくまで部外者からの気づきとして柔らかくお伝えすることで、熱意を感じてもらえるケースもありますので、自分自身の視点を大切に観察してみましょう。