English Conversation Lessons for Junior High Course
Lesson 14 命令や許可を求める表現

1
TODAY’S PHONICS
今日のフォニックス

n /n/

Instructions: Repeat after your tutor.
課題: 先生の後について繰り返しましょう。

net
name

2
TODAY’S DIALOGUE
今日のダイアログ

Mother
Wash your hands.
Child
Sure. Mom, can I have a snack?
Mother
OK. Don’t eat too much.
It’s almost dinner time.
Child
Okay, Mom.
HINTS
Wash your hands.
手を洗いなさい。
Don’t eat too much.
食べ過ぎないで。
Can I have a snack?
おやつを食べてもいいですか。
★Can I ~?で許可を求める時に使えます。

Instructions: First repeat after the tutor and then practice each role.
課題: 先生の後について繰り返した後、それぞれの役を練習してみましょう。

3
VOCABULARY AND EXPRESSIONS
語いと表現

Instructions: First repeat after your tutor and then read aloud again by yourself.
課題: 先生の後について繰り返した後、今度はひとりで発音してみましょう。

Useful expressions to get permission
Can I open the window?
Can I close the window?
Can I use your pen?
Can I sit here?
More Useful expressions
Open the window. ⇔ Don’t open the window.
Close the window. ⇔ Don’t close the window.
Use my pen. ⇔ Don’t use my pen.
Sit there. ⇔ Don’t sit there.

4
PRACTICE
練習

Instructions: Practice asking and answering the following questions. You will start with Role A.
課題: 次の質問を聞いて答える練習をしましょう。ロールAから始めましょう。

Situation 1 友達にペンを借りていいか聞いてみましょう。
Ask your friend whether you can borrow a pen or not.

Role A
(ペンを使ってもいいか。)
Role B
Sure. Go ahead.

Situation 2 ペンキ塗りたての椅子に座ろうとしている友達に座ってはいけないと言ってみましょう。
Tell your friend not to sit on a chair with wet paint.

Role A
(座ってはいけません)
Role B
Thank you.

5
SELF EVALUATION
振り返り

① Can ~? を使って許可を求めることができる
Good
Average
Poor
② Open ~ のように「しなさい」と言うことができる
Good
Average
Poor
③ Don’t ~ を使って「~してはいけない」と言うことができる
Good
Average
Poor
今日の授業の感想