English Conversation Lessons for Junior High Course
Lesson 16 家族の紹介①

1
TODAY’S PHONICS
今日のフォニックス

p /p/

Instructions: Repeat after your tutor.
課題: 先生の後について繰り返しましょう。

pen
piano

2
TODAY’S DIALOGUE
今日のダイアログ

Bill
What does your mother do?
Kako
She is an English teacher. She speaks English very well.
How about your mother? What does she do?
Bill
She is a tour guide. She travels around the world.
She speaks many languages.
HINTS
What does your mother do?
お母さんのお仕事はなんですか?
She speaks English very well.
彼女は英語を上手に話せます。
She travels around the world.
彼女は世界中を旅します。
She speaks many languages.
彼女は多くの言語を話します。

Instructions: First repeat after the tutor and then practice each role.
課題: 先生の後について繰り返した後、それぞれの役を練習してみましょう。

3
VOCABULARY AND EXPRESSIONS
語いと表現

Instructions: First repeat after your tutor and then read aloud again by yourself.
課題: 先生の後について繰り返した後、今度はひとりで発音してみましょう。

Names of occupations
doctor(医者)
pilot(パイロット)
police officer(警察官)
nurse(看護師)
Names of family members
father(父)
grandfather(祖父)
grandmother(祖母)
brother(兄弟)
sister(姉妹)
主語がI, you以外で単数の時は、動詞にsまたはesがつきます。
I play tennis. ⇒ She plays tennis.
You study Japanese. ⇒ He studies Japanese.
I use a dictionary. ⇒ Sally uses a dictionary.
I want a new bike. ⇒ Billy wants a new bike.
You live in Tokyo. ⇒ My grandmother lives in Tokyo.

4
PRACTICE
練習

Instructions: First, listen to the tutor talk. Take notes while listening.
課題: 最初にチューターの話を聞きましょう。聞いている間にメモを取りましょう。

Tutor
I am a(n) (          ).
I want (          ).
I like (          ).
I speak (          ).
I play (          ).
I live in (          ).

Instructions: Talk about the tutor.
課題: 自分のチューターについて話してみましょう。後で担任の先生に自分のチューターのことをレポートしましょう。

She (He) is a(n) (          ).
She (He) wants (          ).
She (He) likes (          ).
She (He) speaks (          ).
She (He) plays (          ).
She (He) lives in (          ).

5
SELF EVALUATION
振り返り

① 職業の名前を言うことができる
Good
Average
Poor
② 家族の名前を言うことができる
Good
Average
Poor
③ 自分の家族やチューターについて言うことができる
Good
Average
Poor
今日の授業の感想