English Conversation Lessons for Junior High Course
Lesson 47 自分の経験について

1
TODAY’S PHONICS
今日のフォニックス

b と v の発音の違いに気を付けましょう。

/bˈæn/ /vˈæn/

Instructions: Repeat after your tutor.
課題: 先生の後について繰り返しましょう。

ban ※禁止・禁止する
van

2
TODAY’S DIALOGUE
今日のダイアログ

Bob
I really like to travel in Japan.
I have been to Hokkaido, Kyoto, and Okinawa.
Ryo
Really? I have never been to Okinawa,
but I would like to visit someday.
Bob
It’s a beautiful place. You should go there.
HINTS
I have been to Hokkaido, Kyoto, and Okinawa.
私は北海道、京都、沖縄に行ったことがあります。
I have never been to Okinawa.
私は沖縄に行ったことがありません。

Instructions: First repeat after the tutor and then practice each role.
課題: 先生の後について繰り返した後、それぞれの役を練習してみましょう。

3
VOCABULARY AND EXPRESSIONS
語いと表現

Instructions: First repeat after your tutor and then read aloud again by yourself.
課題: 先生の後について繰り返した後、今度はひとりで発音してみましょう。

現在完了(経験)have(has) + 動詞の過去分詞形
is, are(現在形)→ was, were(過去形)→ been(過去分詞形)
play(現在形)→ played(過去形)→ played(過去分詞)
I have been to Canada.  私はカナダへ行ったことがある。
She has played the clarinet.  彼女はクラリネットを弾いたことがある。
He has not played the clarinet.  彼はクラリネットを弾いたことがありません。
I have never been to Italy.  私はイタリアへ行ったことが一度もありません。

4
PRACTICE
練習

Instructions 1: Talk to your tutor about where you have been in Japan.
課題1: 日本のどこに行ったことがあるか、チューターに話してみましょう。

Tutor
Where have you been in Japan?
You
I have been to (          ), (          ), and (          ).
Tutor
Which place do you like the best?
You
I like (          ) the best.

Instructions 2: Talk to your tutor about what sports you have played.
課題2: チューターにしたことがあるスポーツについて話してみましょう。

Tutor
What sports have you played?
You
I have played (          ), (          ), and (          ).

Instructions 3: Talk to your tutor about what sports you have never played but want to try.
課題3: チューターにしたことはないが、してみたいスポーツについて話してみましょう。

Tutor
What sports have you never played?
You
I have never played (          ), but I want to try.

5
SELF EVALUATION
振り返り

① 現在完了 have been / played ~ を使って、今までしたことがあることを伝えることができる
Good
Average
Poor
② 現在完了 have never been / played ~ を使って、今までしたことがないことを伝えることができる
Good
Average
Poor
今日の授業の感想